tisdag 31 juli 2007

Balkongen sista dagen i juli

Jag har handlat lite nytt till balkongen och flyttat runt och planterat och grejat. Vad annars ska man göra i detta väder...?



Uppe till vänster ser ni salvia och i samma kruka mina små polska vänner som jag inte vet namnet på. Det har regnat så mycket att bladen börjar skifta färg på dem. Framför dem står en stooor flitiga lisa, som visserligen är riktigt läskigt rosa men som är så vacker att jag inte kunde motstå den. Blommorna är lite vitspräckliga i alla fall. Har ju några illrosa pelargoner också så det matchar faktiskt. Jag har inte gillat cerise sen åttiotalet egentligen men ibland kan saker som är lite fel passa in så himla bra. Det rosa tar upp det vita och blålila i de andra växterna och funkar jättebra hos mig. Basilikan till höger är helt bananas och slutar inte växa och till vänster är sambons olivträd (ja han har sina egna skyddslingar, sina "machoplantor" chili, tomat och oliv och resten är mina). Tomaten och chilin ser man bakom och bredvid basilikan.




Närbild på salvian, som är mer lila än blå i verkligheten.

Luktärten blommar som en vansinnig och luktar fantastiskt! Den är också mer lila egentligen.

Jag har slängt alla halvrisiga lobelior i den lilla skogsdungen nedanför huset (så om det blir en invasion av blåvita lobelior där nästa år så är det mitt fel...). Det blev en murgröna här på väggen istället.


Lobeliorna i blomlådorna byttes ut mot aster, blålila och vita.
Blå aster i närbild.
I en av krukorna som hänger från balkongräcket blev det en bollkryss i en ljus rosalila färg.

Flitiga lisa på nära håll.
I vardagsrumsfönstret står en Mårbacka som jag har fått av farmor. Hon har en helt enorm på balkongen som hon tar sticklingar på.
Den ljusrosa färgen är så vacker!


Häromdagen kom mamma på middag och hade med sig en blommig spade. Den är så fin så den får ligga framme hela tiden! Smultronen kommer hela tiden och plantorna trivs i detta väder.
En annan dag fick jag den här smarta rosa presenten av mamma. Vid tillfälle ska jag göra en tjusig etikett så inte det stora läskföretaget får så stort utrymme på min balkong. ;-)

Det var allt för denna gång, på återseende!

6 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Väldigt fint! Tjusig spade, den hade jag också haft framme! :-)

Kram!

Anonym sa...

Mina lobelior är faktiskt fortfarande väldigt fräscha och fina - men snart har nog allt regnande tagit död på dem, och allt annat oxå för den sakens skull för här regnar det så allt blir helt genomdränkt även om det är dränerat osv.

Stina sa...

Oroa dig inte du liklla pusskråka. Dig vet jag var jag har.
Jättefint du gjort. Kramis

Anonym sa...

så fint! :) fan, tänk att det är augusti imorgon! :(

Lotta sa...

God kväll i stugan! Vad fint du har det på balkongen!

Och den lilla spaden var ju bara så förtjusande!

Ha det gott tjejen!
kram
Lotta

elin1976 sa...

Så fint det er hos deg. Her har alt av blomster og antydning til sommeren regnet bort. Jeg skal ut å kjøpe noen nye sommerblomster i dag. Må jo liksom ha litt. Ha en flott fredag:O)