onsdag 6 juni 2007

Min lilla oas!

Har grejat på balkongen idag. Det är ju så mycket pyssel trots att det är så liten yta! De vita penséerna fick åka till blomsterhimlen för de var helt enkelt inte fina längre efter bladlusangreppen. Men de blålila står sig fint och klarade sig trots att de var i samma stora kruka. Mycket märkligt! I den stora krukan har jag nu satt ner två lerkrukor med smultron lite snett och vint. Den ena är på väg att ge oss smultron men den andra har inte ens blommat. Får se om den tar sig snart.

Här är det lavendel och basilika. Basilikan växer som en vansinnig! Det är så vackert med det gröna och blålila ihop så det fick bli ett litet gäng där. Det syns visst inte så bra på bilden, men runt zinkkrukan med lavendeln så har jag knutit ett vitt spetsband. Måste ju ha det lite romantiskt på min balkong! Alla krukor står på gamla porslinsfat som jag har hittat på loppisar och auktion. Jag ogillar starkt lerkruka och lerfat i kombination.
En vinröd pensé. Inte min färg men den kommer från påskkorgen med penséer jag fick av farmor för ett par månader sen. Den lever ju så det bär mig emot att göra mig av med den. I zinkkrukan är det en seg frösådd, minns inte ens vad det ska bli för lappen har blåst bort. Runt en del krukor och på hyllan ligger lite betongägg och snäckor. Mina pelargonsticklingar vägrar blomma - vad gör jag för fel? De får näring, vatten och sol - vad mer behöver de?
Vårt lilla bord där vi äter alla måltider just nu i målningsstöket. Alla små blommor som går av eller som jag lyckas rycka av i min iver hamnar i vasen från House Doctor.


Sambons chiliplanta och en liten frösådd, återigen så har lappen farit all världens väg. Spännande att se vad det blir!
Lite detaljbilder från hyllan. Det ändrar sig från dag till dag men det är ju så kul att fixa där ute!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Vad du har det mysigt där ute på balkongen! Jag har också pysslat i min trädgård idag, men det är så svårt att få till det så där mysigt när det är för stora ytor!

Ha en riktigt härlig kväll! Mina söner ska ha TV:n ikväll när det är fotboll, så då får jag väl sätta mig ute i trädgården och fundera på hur jag vill ha det!

kram Lotta

Hem och Lycka sa...

Härliga bilder!!