lördag 30 juni 2007

Nya (eller rättare sagt gamla...) grejer

Dessa tekoppar med fat har stått i sambons mormors källare ett tag och nu när hon gjort sig av med huset så blev det massor med saker över. Det var egentligen meningen att dessa skulle hamna på loppisen men när jag tittade i lådan så var det avgjort direkt. De skulle med hem till oss och därmed basta! Min lycka är total, de är så fina! Gustavsberg tillverkade Fasan mellan 1880 och 1925 i gredelin, blått och rött. 1941 tog man upp tillverkningen av Fasan igen och stämplade då "Old Gustavsberg" för att skilja produkterna från den äldre tillverkningsperioden. 1960 slutade man tillverka Fasan. Så nu måste jag naturligtvis försöka samla ihop en hel servis och det lär väl ta en livstid...
Jag började med att ropa in denna assiett och tallrik på auktion, så nu är jag igång. Tallriken är verkligen den gamla varianten och är alltså tillverkad senast 1925 medan kopparna, faten och assietten är från tidigast 1941. Behöver jag säga att jag är extra kär i tallriken...? ;-)


Vi fick även nysilverbestick från mormodern, jättefina och tolv av allt inklusive såsslev och lite annat. Det ska bli så kul att bjuda hem folk på middag och duka med de nygamla besticken!


De här två ljusstakarna från Rörstrand kom också med hem. De var också med i loppislådan, men där kunde de ju inte stanna när jag hade fått syn på dem!

De här ljusstakarna för värmeljus, även de från Rörstrand, är väl ett vackert par? Den ena hade jag sen tidigare, men maken hade jag tappat i golvet, min klant. Jag blev överlycklig när den saknade maken dök upp i en auktionslåda.


Lampfoten i tenn låg med i samma låda som ljusstaken. Den var förmodligen en ljusstake från början men en kreativ person har dragit el (ny och fräsch, tack så mycket!) och gjort den till en lampfot. Nu ska det letas lampskärm!
Vasen var med i lådan med Fasantallrikarna och fick hänga med hem. I mina två auktionslådor var det massor med annat porslin i olika varianter, Gustavsberg, Rörstrand och Gefle, och de hamnade i loppisen. Jag måste ju hejda mig någon gång även om jag vill släpa hem ungefär allt jag ser... Det fanns även med en jättefin komplett kafferservis från Karlskrona som mamma fick att ha i huset på Gotland. Nästa gång jag kommer dit, om några veckor, dricker jag mitt kaffe ur en vacker benvit kopp med blå och röda blommor.
Och så lite utomhusbilder, kan inte låta bli för det är ju lite kvällssol även om det inte syns på bilderna.
Murgrönan klättrar fint på den rostiga blomställningen och är så vacker ihop med Flitiga Lisan.

Lobelian har gått helt bananas! Så vackert med en blå blomma här och där i allt det vita.
När stjälkar går av eller om jag rensar lite så hamnar överblivna blommor i min lilla vas.
Nu ska jag göra chips och dipp och kanske ta mig en whisky och bläddra i Drömhem och trädgård. Pläden är en premie som damp ner i lådan häromdan från tidningen Rosie. Det blir nog kallt i soffan ikväll för sambon är ute med grabbarna så jag ska prova om pläden värmer så skönt som den ser ut att göra.

3 kommentarer:

På min gatan i stan sa...

Vilken fin servis alltså!!! :-)

Kram Martina

Poppins sa...

Vilken fin servis. Fasan är verkligen eftertraktad. Ett superfynd. Hoppas du kan komplettera med fler fynd.

Lotta sa...

Vilka underbara saker du hittat! Förstår att du är superglad!

Och härliga utebilder visar du också.
Var gubben ett vrak när han kom hem? :-D

Ha en riktigt härlig söndag!
Kram Lotta