fredag 1 juni 2007

Mina projekt, nytt inköp och en sneak peek på nya tavlan

Så var det fredag! Dagen och kvällen har gått åt till två (!) turer till Rusta, limmande, spacklande och målande. Det visade sig att det är ett riktigt pucko som har försökt laga skrivbordet när det började dela sig efter att en stödbit hade gått sönder. Har bett pappa tillverka en ny när han är på landet nästa gång, det är en ca 45 cm lång platt träbit som behös. Puckot som har varit på bordet har slagit in enorma spikar från alla möjliga håll så att träet har börjat spricka, och det tog en evighet och massa styrka som jag inte äger egentligen att få ut dem. Nu har vi limmat och tvingat ihop skrivbordet. Jag har spacklat över alla möjliga hål och ojämnheter, och imorgon är planen att måla det.
Skåpet har fått ett och ett halvt lager färg, och planen är att det ska blir riktigt vitt så det krävs minst två men förmodligen tre-fyra strykningar till. Har laddat upp med rejält med färg nu så jag inte ska behöva åka till Rusta på ett tag...



När jag var på Rusta sprang jag på de här söta lådorna för 20 kr styck. De ska vara under sängen och jag tänkte faktiskt ha verktyg i dem. Jag kan inte längre ha verktygen hundra meter upp i ett skåp, jag använder dem alldeles för ofta. Dessutom har de växt ur skåpet, jag envisas ju med att köpa fler hela tiden.


I helgen var mina föräldrar på Gotland, och besökte en auktion där en tavla av Olle Idewall, som är en favoritkonstnär för oss i familjen, skulle ropas ut. De gav sig inte förrän tavlan var deras, men så uppstod ju problemet - var skulle de hänga den? Mina älskade päron har konst högt och lågt så de hade helt enkelt inte plats för den. Otroliga som de är så ringde de mig och sambon och naturligtvis ville vi bli fosterföräldrar för denna underbara målning! Bilden gör den naturligtvis inte rättvisa, och än så länge står den på matbordet i väntan på att få sin rättmätiga plats där den syns ordentligt. I bakgrunden på tavlan ser man en av Karlsöarna utan för Gotlands västkust. Den har ett helt fantastiskt vackert ljus som skiftar med dygnet, och jag är bara helt förälskad i den! I nedre delen av bilden ser ni ett hörn av min laptop, så jag kan liksom klappa lite på tavlan när jag skriver här. :-) De bruna små prickarna ni ser om ni förstorar bilden är faktiskt flugskit! Man ser dem bara om man står riktigt när och glor, eller om man använder blixt när man fotar... Det ska väl gå att rengöra den, men man får nog lämna in den hos ett proffs. Någon som vet vad sånt kostar?


En trevlig helg önskar jag alla goa vänner! Hoppas ni får en massa sol på er och att ni har det lugnt och skönt.

Inga kommentarer: