fredag 25 maj 2007

Paradiset på jorden!

Först och främst - tack för alla grattis här och på andra ställen! Jag har den sötaste av systerdöttrar och idag får jag förhoppningsvis träffa henne för första gången, och krama om min underbara lillasyster som har gjort ett makalöst jobb, med coaching av maken som är underbar han också. :-)


Världens mest underbara plats är min familjs gård på Gotland. Mamma och pappa har planer på att flytta dit permanent när de pensioneras, och vi andra försöker vara där så ofta vi kan.






Naturligtvis har en äkta Gotlandsgård en skylt som visar vad man tillhör!




Den helt underbara förstubron - kolla in detaljerna. När rosorna blommar är det magiskt, och mamma hänger röda pelargoner i amplar som lyser upp.

Plommonträd i blom och ladan i bakgrunden. Ser ni stolarna på stallbacken där vi och grannarna samlas varje dag klockan fyra för en öl?

Ladan med klätterrosor. Färgen på alla dörrar och det blå på boningshuset är naturligtvis "gotlandsblå".

Vedbon/hönshuset (men utan höns än så länge...).

När jag tog bilden 13 maj såg pionknopparna ut så här... Nu är det mycket möjligt att de har slagit ut! Då är det mäktigt för det finns en miljard pionbuskar som frodas på tomten.
Här borde det ha varit ett par bilder från mobilkameran, men jag har sumpat sladden till datorn och när jag fick en ny av mamma i veckan så ville den inte samarbeta. Ni får tänka er ett rött hus till - Magasinet - och inuti är det fullt av kartonger och grejer med lakan över...
Varje sommar har vi loppis i och utanför magasinet. Vänner, släktingar och vi själva lämnar allt vi rensar ut från hemmet där, och allt överblivet i alla lådor vi ropar in på auktion hamnar i loppisen. Behöver jag säga att loppisen är överfull...?

Mitt projekt innan sommarjobbet hemma börjar är att bära ut allt från magasinet, städa ur, göra rent alla saker efter vintern och ställa in det som får plats igen. Trots att vi lägger lakan över allting varje år så är det ändå små kompisar i allting och dammet ligger tjockt. Magasinet är inte vinterbonat, och en del består av jordgolv så det blir fuktigt där inne, vilket innebär att dammet och kompisarna liksom fastnar på porslin och annat. Ett hästjobb mao!

6 kommentarer:

Det Ljuva i livet sa...

Åhhhhh, vilket ställe!!! Där hade jag inte haft något emot att vara hela sommaren. Och loppisen låter jättekul. Ha det gott/ Frida

www.mariante.se sa...

men jag blir alldeles svett av de här bilderna...vill haaaaaa, alltihopa. Lyckliga du som har allt detta att åka till....paradis!
Grattis till mosterbarnet....är själv moster sen ett drygt år tillbaka å det är en speciell å ansvarsfull roll.
Trevlig helg!

Anonym sa...

Hmm, känner igen det där stället!?!?!

LantlivsAnette sa...

Vilken underbar gård...fota gärna där inne också..ojj vilket jobb med alla saker som ska fixas..Kram Anette

♥ Pia... sa...

jaha jag säger oxå...åhhhh så fint hus och ååhhh så kul med loppis...det skulle jag vilja ha båda...Ha en trevlig helg..PIA

Anonym sa...

Vilket otroligt underbaart ställe! Vilka pardörrar och vilken farstukvist och va härlig bild på pionerna! :)