tisdag 29 maj 2007

Sovrum

Idag får ni följa med mig in i sovrummet! Spännande va? :-)

Här har ni utsikten. Sovrummet vetter mot nordost och vi har en drös tallar och lövträd utanför. Vid den här årstiden går det knappt att se igenom, annars kan vi faktiskt se Globen som ligger en braaa bit bort.


En detaljbild från sovrumsfönstret. Där har vi ett par tåliga pengaträd eller vad sjutton de nu heter. Jag har lagt några hjärtan på fönsterbänken så kärleken ska frodas i sovrummet! ;-)


Här är våran lilla 140-säng. Större får inte plats, för vi måste ha extra förvaring i form av två hiskeliga Anebodagarderober. Eller vi måste ju inte ha Aneboda, men nu är det så att de står där. När jag orkar ska jag måla dem vita. Kanske i år. Nu finns de tydligen vita på Ikea, men inte när vi köpte dem. Jag älskar ljusa trasmattor så det har vi några stycken. Helt opraktiskt med hund men det finns ju tvättmaskin. Det funkar inte med fina gardiner i vårt sovrum så vi har bara en mörkblå rullgardin. Men det passar bra eftersom jag har fläskat på med volangen runt sängen, blir mer lagom så.
En detaljbild på sängkappan, som jag älskar! Volangen är så romantisk och blått och vitt i kombination är min favorit.


Över sängen hänger den här litografin, som vi har fått av mina föräldrar (vi fick välja en tavla när de flyttade från större till mindre, de valde alltså inte ut en porrig tavla till oss ;-)). Mannen och kvinnan gör någonting men tavlan är ett enda virrvarr så man vet inte riktigt vad de håller på med och vad som är vad... Den är en typisk sovrumstavla och passar jättebra där den hänger.
De trista fasta garderoberna med släta vita dörrar har jag satt nya knoppar på. Samma knoppar som för övrigt är på Robinbyrån längre ner.


Här är mina ommålade sovrumsmöbler. Robin och vad nu tv-hyllan kan heta. Båda är i alla fall från Ikea, som så mycket annat... Robin var grön för några månader sen men är nu vit och har fått nya knoppar. Sängbordet är inte målat än, men jag börjar tröttna på den sabbade ovansidan. Annars älskar jag teak och tycker inte att det bör målas. Ovanpå tv:n ligger en liten flodhäst som är en födelsedagspresent från mig till sambon för ett tag sen, och den kommer samla damm tills jag plockar undan den. Inte för att jag tänkte mig att han skulle leka med den, vet inte riktigt hur jag hade tänkt mig att den skulle passa in faktiskt. Suck. Sambons kvällslektyr för tillfället är Strindbergs Röda rummet, själv läser jag senaste numret av Lantliv så jag är väl inte direkt intellektuell just nu. Eller jo, jag tentapluggar (eller bloggar, beror på hur man ser det...).

Närbild på krukan och fatet som står på byrån.

5 kommentarer:

www.mariante.se sa...

Här kommer jag inklampandes...
Du den där porriga tavlan var ett bra val...gillar den jag med!
Å flodhästen på tv:n...vilken liten raring, en stämmningshöjare helt enkelt, lägg inte undan han!
Trivsamt hemma hos dej å många praktiska lösningar!
Bjuder in dej till min blogg som är hur lång som helst ifdag å så önskar jag dej en trivsam kväll dessutom!

Lotta sa...

Mycket trivsamt, gillade den "porriga" tavlan skarpt!

Jag kan verkligen rekommendera Warszawa. Det är en mycket vacker stad. Och man blir mycket fascinerad när man ser sig omkring och ska ta in att alla dessa urgamla byggnader faktiskt inte är äldre än c:a 50 år gamla. 80 % av stan var sönderbombad efter andra världskriget. Sen har man byggt upp hela stan igen som den såg ut en gång. Och man kan verkligen inte se att det är "nybyggt".

Kram Lotta

Anonym sa...

Säger samma sak som dig - det är himla bra att ha tvättmaskin när man har ljusa mattor och en hund som hårar ner dem. Fördelen med trasmattor är ju just att det är lätt att kasta in dem i maskinen och när de kommer ut är de som nya...

Julias vita drömmar sa...

Hihi, vad roligt! Kul med sådana fynd, det är ju inte speciellt billigt till ordinarie pris. Och som du säger, kvalitén är super :)

Vilka jättefina hjärtan, det kanske man skulle ha i sovrummet så att kärleken riktigt får frodas :D

haha, ja så gott det nu går...

♥ Pia... sa...

hej trevlig hemma hos dej...gillade bl.a kakfatet..PIA