måndag 26 mars 2007

En liiiten del av mitt kök

Idag får ni se en liten del av köket. Resten ser för ruskigt ut just nu rent ut sagt. Vi har skruvat av de förskräckliga handtagen och i väntan på att vi ska låta det sjunka in vilka vi ska ha istället (och för all framtid enligt sambon...) så lever vi utan. Samtidigt som vi försöker se det roliga i att bända upp skåp och lådor...

Så det ni får se idag är inte några skåp, utan en bit av bänken som vi har framför fönstret och min loppisfyndade nya hylla som var i omålad furu när jag köpte den i helgen för 25 kronor. Efter några strykningar färg blev den vit, men det ville sig inte riktigt på underlaget så hyllan är mer gulvit än jag hade önskat. Det får duga ändå, den trista vita laminatväggen som gränsar till kyl/frysen blev lite mer levande så här.

I de små lådorna har jag tandpetare och en gammal korkskruv och för att ge hyllan ännu mer liv så lät jag lådorna vara halvt om halvt öppna. Längst upp finns förrådet av favoritkryddan - citronpeppar från Krysmyntagården på Gotland, den bästa citronpepparn i Sverige! Väntar även på ett tillfälle att prova deras fiskkrydda som står bredvid men eftersom sambon inte äter fisk så lär det dröja...
En närbild på lådorna. Vill gärna hitta något att hänga på någon av knopparna, eventuellt ett hjärta, men jag ska låta hyllan sitta uppe ett tag så jag kan känna på det lite.

Här är hörnet. Den blåvita kakelplattan i fönstret är målad 1949 av okänd konstnär och är ett härligt färgstänk bland allt det vita. Jag är en sucker för levande ljus så det står ljusstakar lite överallt hos oss.


"Kakfatet" kommer från Indiska, tror att jag bloggade om när jag köpte det för någon månad sen. Det blev dock aldrig av att jag la kakor i det, utan det brukar innehålla lök, vitlök och tomater för det mesta. Min Saint Paulia är min stolthet, jag försöker hålla henne vid liv trots att jag egentligen helt saknar känsla för det. Nu blommar hon igen och fler knoppar är på gång.
Gryningsljuset var så vackert när jag fotade och solskenet blev lite trolskt på bilden. Pengaträdet får leva vidare trots att jag har svårt för det. Jag gav det till och med ny jord igår mot min vilja. Sen är det två pelargonsticklingar och Saint Paulian.
Ha en härlig tisdagskväll, vänner!

6 kommentarer:

Stina sa...

Puss gumman! Här var det fint. Kram Stina

Lotta sa...

Så mysigt!! Jag är också lite svag för S:t Paulor, fastän jag egentligen tycker att det är en tantblomma. Blir helt lycklig när det kommer nya blommor!

Ang min lykta, så får du väl ta dig en tur till Lalandia!!! För min står så bra där den står! :-D

kram på dig! / Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Sånt hemtrevligt gulligt litet kök du visar och vilket fynd för hyllan, som hittat och såå snygg den blev då! Jag älskar också Krysmyntagården, de har ju bara så mycket gott och fint! Ljuvliga kryddor men jag minns inte om jag köpt just citronpeppar där... Mari.

Anonym sa...

Vilken gullig liten del av ditt kök!!!
Kram Bodil.

Anonym sa...

Det var en söt hylla! Va fina burkar du har i den! Kakelplattan var ju superfin! Jag har en pytteliten kakelskiva som min mamma haft som är blåvit, måste ta fram den. Ha en bra dag! :)

Anonym sa...

De e väldigt fin form på ditt pengaträd! Och jag tycker de ser friskt ut? Jag e avundsjuk på dig att du klarar st paulian! Mina dör efter bara nån vecka, jag får dom inte att överleva hos mig!!! Och ALLA säger att det inte går att misslyckas med dom...ja, tjena!

Kraaamis!/Mari