måndag 12 mars 2007

Handtag, famntag...

Jag gjorde ett av mina dummaste köp för någon månad sen. Vi har ett tråkigt hyresrättskök med vita laminatluckor. Det har suttit fula trähandtag hela tiden tills jag fick ett vansinnesryck och köpte nya handtag i ren panik. De var om möjligt ännu fulare än trähandtagen och jag vet faktiskt inte hur jag tänkte. I vanliga fall har jag rätt bra koll på min egen smak men det måste ha varit en alien i min kropp som sprang in på Biltema innan en föreläsning och ryckte åt sig en drös handtag. Välkommen åttiotal liksom. Bjuder er på ett gott skratt och rodnar lite lätt...
Nästa pinsamma sak - de passar inte på alla luckor. Så nu har vi ett kök med handtag på tre fjärdedelar av alla skåp, varav en stor del inte är riktigt iskruvade. Det ser för ruskigt ut helt enkelt!

Jag ägnade en väldigt lång stund igår åt att surfa efter nya handtag. Det här är resultatet. Jag är fortfarande tveksam. Vår lägenhet är från fyrtiotalet och köket är billigt nittiotal så det är svårt att hitta en stil som funkar. De får inte kosta för mycket eftersom vi behöver 33 stycken och jag redan har köpt handtag en gång. Tanken är ju att jag ska försöka sälja handtagen men det är ju inte säkert att någon annan vill ha dem...
Handtag från Jula
Handtag från Beslagsbutiken
Handtag från Biltema
Någon med fler förslag? (förutom att köpa drömhuset med stort lantkök då...)

13 kommentarer:

Färjtorp sa...

Hej! Kikade in..vilka fina inköp du gjort (såg på sidan längre ner)
Kul med vackra fynd!

/Johanna

Mrs M sa...

Vad har ni för lägenhet, stil och byggnadsår?

Anonym sa...

hur ser luckorna ut? Vad kul att vi är lika :) Japp det var IKEA i kungens kurva, jag och min lillebror på var på shoppingrunda.

Lotta sa...

Jag gillar ju lite gammeldags saker, så jag hade valt handtagen som är tredje uppifrån!

Vad kul om mina ommålade möbler kan få dig att få inspiration. Tyvärr har jag tappat lite av min också. Har en tallrikshylla, en vanlig hylla, en liten byrå, som alla ska slipas och målas om. Och sen då mitt nya skrivbord, fast det ska pappa först göra grovjobbet på. Och det enda jag gör är hänger här framför datorn!

Nej jag hoppas att det härliga vårvädret som kommit till Skåne ska få mig att återfå min inspiration!

Kram från Lotta

Stina sa...

Tack, min lilla gummeligumma. Du är söt du. Puss

♥ Pia... sa...

Haha så det kan bli...har aldrig gjort nåt sånt jag???hmmhm...jo då det är ju av misstag man lär sej heter det och jag håller på att lära mej för fullt nu...skulle valt det tredje ,är lite gammaldagstil över den...ha det så gött i vårsola....

Anonym sa...

Hej! Jag skulle oxå ha valt nr3..jag är oxå för gammeldags stil!

Hihi..sånt där med att köpa fel kan hända mig oxå...är dålig på att mäta innan jag ger mig ut ibland. Då blir sambon galen :)

Lycka till med handtagen!

Äppelhem sa...

Vad gulligt att ni hjälper mig - och vad intressant att alla har fastnat för nr 3... Det blir ju lite lättare så. Jag fastnade också direkt för det men jag ville inte förhasta mig och begränsa mig så att jag gör ett dumköp igen. ;-)

S sa...

Trist när det blir fel! Kan man inte spackla igen ett hål (det gjorde vi på våra gamla luckor-det syntes inte så mycket) och ha knopp? Så kul att ni har en tripp till HBG inplanerat! Men då rekomenderar jag hellre Köpenhamn. Har inte varit i Helsingör på ett par år,men hittade nästan bara den där butiken. Men som sagt med två barn i släptåget så var det lite svårt att titta ordentligt! :-D

n o r d i n g å r d e n sa...

Hmmm, är benägen att välja nummer tre, de är lite mera romatiska men... det beror på intredningen i övrigt, är köket från 40-talet kan det vara lite "kaxigt" med en strikt stil, med och välja raka handtag...Det är liksom mer stilrent men som sagt, det beror på din stil i övrigt...Ja, det är lätt att köpa fel, men jag tycker det var fina de du hade köpt med!! Mari.

Lavendel & Romantik sa...

Tack gumman va snäll du är...visst pratade vi vin och du får gärna vara med....:-)......Kram/Majsan

Äppelhem sa...

Tack för fler synpunkter! Åh, jag älskar internet! :-)

Tyvärr funkar det inte att spackla, det skulle synas. Annars hade jag gärna haft knoppar, eller handtag med andra mått än 96 mm.

Köket är billigt nittiotal, inte så läckert. De har verkligen gjort det så standard man bara kan, med ruggiga bokdetaljer dessutom. Det lutar åt handtag nr 3 men jag ska låta det sjunka in lite ett tag.

Stina sa...

Puss på dig grodan!

Jag tar det lugnt i alla fall. Kram Stina